خلاصه کتاب ارتباط موثر

خلاصه کتاب ارتباط موثر

خلاصه ی کتاب؛ ارتـبـــــاط مــــؤثـــر

Effective Comunication

نویسنده: رابرت هلر، مترجم: سعید علیمیرزائی با مقدمه دکتر محمد میرکمالی، نشر سارگل

شامل؛ یادگیری مقدمات، تبادل اطلاعات،کسب مهارتهای بیشتر،ارتباط باهدف کسب نتیجه،ارتباط مثبت

تهیه و تدوین: مهدی یاراحمدی خراسانی

فصل اول:  یادگیری مقدمات

 فصل دوم : تبادل اطلاعات

فصل سوم : کسب مهارتهای بیشتر

فصل چهارم ارتباط با هدف کسب نتیجه

 

تلاش برای ارتباط موثر

 برقراری خوب ارتباط شاهرگ حیاتی سازمان ها است ارتباط سازمانی به اشکال مختلف مانند گفتاری، نوشتاری و شنیداری صورت می گرد، اما در هر صورت هدف ان همواره انتقال یک پیام گیرندگان است. از ارتباط برای مدیریت اطلاعات و بهبود روابط استفاده کنید.

 

ارتباط مثبت

  از بین بردن موانع یکی از اولین اقدامات لازم جهت برقراری ارتباط خوب  است0 حفظ تماس چشمی ،گوش دادن به صحبتهای طرف مقابل، و تقلید تن گفتار شما را در برقراری یک ارتباط موفقیت امیز کمک می کند0

 

انتخاب روش

  هنگام انتقال پیام باید در مورد رسانه انتخابی به دقت فکر کنید. رسانه های  الکترونیکی امکانات بیشتری را از طریق پیوند گفتار و نوشتار بوجود آورده اند.  هدف پیام تعیین کننده روش انتقال آن است.ابتدا در مورد پیام مورد نظر تصمیم بگیرید و سپس بهترین روش  انتقال آن را (به شرط تسلط بر تکنیک استفاده از آن)انتخاب کنید.

 

ترکیب روش ها

  روش های ارتباطی به پنج نوع کلی تقسیم می شوند:کلام نوشتاری،کلام  گفتاری،ایما واشارات نمادین، تصویر دیداری، وترکیبی از این روش ها. هنگامی که این روش ها با هم ترکیب می شوند قدرت تاثیر آنها افزایش می یابد. برقراری ارتباط از طریق رسانه های تبلیغاتی وتکنولوژی الکترونیک از جمله مثالهای استفاده از روش های ترکیبی هستند. 

 

ارتباط از طریق تن گفتار

  حالت بدن در تن گفتار﴿طیف وسیعی از حرکات فیزیکی ناخود اگاه ﴾ بسیار حائز اهمیت است0در اولین برخورد، هر یک از سه حالت زیر میتوانند تاثیر کاملا متفاوتی را ایجاد کنند0

 

ایجاد تاثیر مثبت

  برداشت های اولیه بسیارحائز اهمیت هستند·طرز لباس پوشیدن و نحوه ایستادن شما همیشه بر برداشت طرف مقابل تاثیر می گذارد0

 

اشاره با اعضای بدن

ایما و اشارات دلگرم کننده از قبیل تماس چشمی و تکان دادن سر موجب ایجاد حس همدلی می شوند- مگر زمانی که طرف مقابل متوجه شود شما احساس واقعی خود را پنهان می کنید. کلمات را با دقت انتخاب کنید و تا می توانید صادق باشید ؛در غیر این صورت ممکن است تن گفتار شما با گفته هایتان در تناقض باشد .      

 

برنامه ریزی عصبی-کلامی

 از تکنیکهای ان-ال-پی می توان برای کاهش تنش های موجود در می موقعیت خاص استفاده کرد.اگر به شدت با گفته های کسی مخالف هستید،زمانی که مشغول حرف زدن است است به صحبت هایش گوش کنید؛سپس نظرات خود را با استفاده از جمله بندی ها و تصویر سازی های مشابه بیان کنید. اگر او با حالت تدافعی نشسته است، شما نیز در همان وضعیت قرار بگیرید و سپس به یک وضعیت بازتر تغییر حالت دهید تا او نیز از این حالت در آید.

 

تفسیر گفت و گو

جملات را در حد ارزش ظاهری آنها در نظر بگیرید و به دنبال تفسیر معانی مستتر در آنها نباشید.برای حصول اطمینان از درک صحیح صحبت طرف مقابل جملات او را با بیانی دیگر برای وی بازگو کنید تا مشخص شود منظور وی را درست درک کرده اید یا خیر. اگر برداشت شما نادرست بوده باشد،او گفته های خود را تصحیح و تصریح خواهد کرد.

 

 یکی از تئوری های موجود در ورای برنامه ریزی عصبی-کلامی(ان-ال-پی)این است که شیوه صحبت کردن افراد نشان می دهد که چه فکری در سر دارند.سلیقه های فکری را می توان با  توجه به نحوه انتخاب عبارات تقسیم بندی کرد. به عنوان مثال عباراتی مانند  (بین گفته های شما و خودم  تفاوت می بینم )و (گفته های او برای ما یک زنگ خطر است )به ترتیب در مقوله بصری و سمعی قرار می گیرند.با دقت در صحبت های طرف مقابل و تقلید از عبارت وی می توانید گفت و گوی خود را هماهنگ کنید. برای این منظور باید زبان بصری را با زبان بصری و زبان شنیداری را با زبان شنیداری پاسخ دهید.هم زمان  با گوش کردن و تقلید از ترجیحات فکری طرف مقابل می توانید از نظر فیزیکی نیز از او تقلید کنید و با استفاده از ایما و اشارات مشابه حس همدلی را در او بوجود آورید.

 

غلبه بر تعصب

ممکن است از بین بردن کامل تعصبات شخصی دوشوار باشد چرا که در ما نهادینه شده و بدون توجه به رفتار شخصیت دیگران در ما وجود دارند اما یک اصل اساسی به ما میگوید :(ببینید چه میگوید ،نبینید که میگوید) باید به دقت به صحبت افراد گوش کنید و اجازه ندهید تعصبات شما مانع برقراری ارتباط شوند.

 

اطمینان از در ک درست پیام

اگر از نظر شما مطالب مطرح شده نیاز به توضیح دارند یا فکر می کنید ممکن است دیگران پیام شما را درست نفهمیده باشند، از عبارت های زیر استفاده کنید. یافتن و درک آنچه لازم است بدانید را مسئولیت شخص خود بدانید و به پاسخ های دریافتی گوش کنید.

 

سه مرحله ارتباط موفق

   گوش کردن:

اگر در هنگام صحبت گوینده به فکر جواب باشید یا بخواهید به صحبت های بعدی خود فکر کنید منظور وی را درست و کامل درک نخواهید کرد.

       پاسخ دادن:

هنگام پاسخ آنچه را فهمیده اید بطور خلاصه بازگو کنید ودر صورت لزوم   از گوینده در خواست توضیحات بیشتر کنید.

     انجام اقدامات لازم:

آنچه هرگز نباید انجام بدهید این است که قول اقدام بدهید وبه آن عمل نکنید.

 

سوال کردن

 نحوه مطرح کردن سوالات در پایه ریزی یک  ارتباط   موثر بسیار حائز اهمیت است.( چرا)،(چه چیزی)،(چه وقت)،و (چه طور) کلمات بسیار قدرتمندی هستند.از این کلمات زیاد استفاده کنید تا بتوانید پاسخ های لازم برای مدیریت اثر بخش را از خود یا دیگران بدست آورید.

 نکات لازم برای مطرح کردن سوالات اثر بخش عبارتند از:

اگر می خواهید پاسخ مشخصی بشنوید سوال مشخصی را مطرح کنید..

قبل از شروع جلسه فهرستی از سوالات مورد نظر تهیه کنید.

زمانی که می خواهید درباره سوال بعدی خود فکر کنید از فکر کردن واهمه نداشته باشید.

برای ایجاد محیط گرم ودوستانه تا آنجا که ممکن است با تن صدای طبیعی و عادی صحبت کنید.

ادامه دارد......

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh